mandag 22. juni 2015

TellTur - Dagbok 3


ONSDAG 20. MAI: TJELLTJØRN OG NUTEN

Det stod egentlig terrassevask og bilvask på programmet i dag, men da jeg så det fine været var det bare å komme seg ut på tur! Utevasking passer egentlig best en regnværsdag. 
Første turen gikk rundt Tjelltjørn, blå løpe, 4,1 km, tydelig merket. 
Parkerte ved Solandsbakken barnehage og begynte å gå opp Kattanakk. 
Telefonen min sa jeg hadde gått 3,5 km på 1 time og et kvarter, men den mister gps-signalet nå og da, så det er ikke sikkert den er helt nøyaktig! 
Tidlig i løypa er det et skilt opp til utsikten, det er verdt å ta turen oppom der først. 
Gjør godt for blodpumpa og kondisen også! 


Fin løype, noen tunge partier i andre halvdel av løypa, men det er bare bra med litt utfordring! 
Det gikk en del andre stier rundt. Skulle ønske at også de var skiltet slik at jeg kunne prøvd nye løyper en annen gang!



For de som vil ha en lengre tur kan de fortsette videre rundt Kattanakk og Djupadalen. 
Siden jeg nylig gikk den turen bestemte jeg meg for å ta turen til Nuten, 153 m.o.h. i samme rennet. Her kan du velge rød løype, 0,8 km, om Ulvaskar eller blå løype, 1,3 km, om Kleiven. 
Ulvaskar har jeg gått før (Rett opp, men ingen topp!), så det ble rundt Kleiven i dag.
Gikk en litt annen vei ned og da så jeg at det var skilt videre til Tjelltjørn. Kunne jo ha begynt i denne enden og gått videre, men da hadde jeg fått et godt stykke asfalt på returen tilbake til bilen.
Det gjør sjeldent godt for slitne føtter!


FREDAG 12. JUNI: STORASUNDSFJELLET

Det har vært mye på programmet siste tiden så det har blitt lite turgåing. 
Det kjente jeg i dag, for å si det sånn!
Turen gikk til Storasundsfjellet, 144 m.o.h. Startet ved Steinerskolen og gikk videre om Mosskarsfjell, 136 m.o.h. og Vardafjellet, 121 m.o.h.
Har vært på Vardafjellet mange ganger før, men har aldri gått hele denne løypa.
Fin tur, blå løype med flere bratte partier, ca 4 km tur - retur. 
Brukte ca halvannen time. 

Gikk som vanlig litt feil og var raskt på vei ned i et byggeområde. Jeg mener at det gikk an å gå denne stien før mellom Storasundfjellet og Vardafjellet, men det var før de bygget så masse hus og leilighetskomplekser opp i fjellsiden.

Her finnes all slags natur; fra det frodige grønne,


til død skog. 
Står på samme plass, har kun snudd meg 180 grader. 


FREDAG 19. JUNI: LAMMANUTEN

Tid for min høyeste topp så langt sammen med en kollega og hunden Rikke. 
Lammanuten 631 m.o.h., 5,5 km hver vei, rød løype.
Kjørte mot Nedstrand, ca 900 meter før Sandvik camping er det en stor parkeringsplass på venstre side med tydelig merking.
Turen startet bratt oppover på traktorveg før vi gikk videre på sti i et litt flatere terreng. 
God stigning i siste del av turen.


Formidabel utsikt fra toppen, selv med noen skyer på himmelen.




Turen beregnes å ta alt fra 4-6 timer tur-retur.
Vi brukte seks timer og førtifem minutt, inkludert småpauser og en lengre pause på toppen.
Tid er sånn sett uten betydning, hvis en ser vekk i fra at ungene ble levert tidlig i barnehagen den morgenen og hentet bare et par minutter før barnehagen stengte!
Uansett var vi veldig fornøyde med innsatsen!


MANDAG 22. JUNI: HELGELANDSFJELL

Følte for en kortere tur i dag, så jeg valgte Helgelandsfjell, 219 m.o.h. 
Ca 1 km hver vei, blå løype.
Parkerte ved Førresdalen barnehage, gikk forbi Caravansenteret og til en balløkke på høyre side ved en liten rundkjøring. 
Startet opp akebakken like ved, som forøvrig virket veldig bratt da jeg gikk ned, jeg hadde nok ikke våget meg på den! 
Ingen skilting, men tydelig sti helt til topps. 
TellTur-koden bekreftet at jeg var på rett plass! 
Brukte 20 minutt hver vei.


Utrolig flott marmorering i steinene på toppen.



Jobb denne uken og deretter fire uker ferie med ungene. 
Vi skal forhåpentligvis være masse ute, men det blir nok ikke rom for treningsturer på en stund!

Ønsker alle en god sommer!



1 kommentar:

  1. Tusen takk for koselig hilsen hos meg. Humor hjelper på det meste, helt enig. Det gjelder for både små og store om det røyner litt på ^_^ Barn er flinke og de blir hakket mer fornøyd når de får kjekke tilbakemeldinger og skryt fra kjente og ukjente. Jobber med den selv. Skal også huske på å ha "trylledrops" med i sekken sånn i all hemmelighet, hihi!

    Jeg sliter med opptrening etter en operasjon for prolaps i høst, så til tider har jeg mer enn nok med meg selv og skal helst ikke ha tung bør. Sånn sett er det en utfordring å dra på tur med barn - man vet ikke alltid hvordan opplevelsen eller formen blir :)) Øvelse gjør mester, lærer noe hver gang. Godt å gå tur med barna, godt å gå alene eller med andre voksne også.

    Det blir ingen toppturer i år grunnet ryggen, men litt høydemeter håper jeg på. Det er kjempefine turer du har fått med deg her. Så kjekt med så mange og varierte turer i skog og fjell. Flott utsikt også :) Det blir mest lokale turer her også, men det er mye fantastisk å oppleve litt lenger ute også. Dere er heldige!

    Nyt uken, sola og turene fremover :D
    Eli Kristin

    SvarSlett