mandag 20. oktober 2014

Tittelsnes Fort


Ja, så ble det tur igjen!
Denne vakre høstdagen, i begynnelsen av forrige uke, tilbrakte vi på Tittelsnes sammen med en veldig god venninne og hennes to små sjarmtroll! 



Turen gikk til Tittelsnes Fort, en helt passelig tur som alle klarte å gå på egne ben begge veier. 


På fortet gikk vi i gruslagte grøfter, og det var bunkerser alle veier. 
Det føltes som å gå i en labyrint, mor ble iallefall desorientert! 


En av de kjekkeste plassene var i hulen med gitterdør. 


Vi hadde glemt lommelykt så blitsen på kameraet ble flittig brukt inne i bunkersene for å få et glimt av hvordan det så ut.  



Festningen på Tittelsnes Fort ble bygd for at tyskerne skulle kunne kontrollere skipstrafikken på Bømlafjorden under 2. verdenskrig. 
Bygningene blir vedlikeholdt og ivaretatt av Heimevernet som også bruker fortet til kurs og øvingsområde (ut.no).





Etter en utforskningsrunde var det lunsj i vente på andre siden av denne tunnelen.



I påvente av at maten skulle finnes frem lekte de små tog. 
Mat var nok på sin plass for togene sporet av både titt og ofte! 


"Har du det bra?", spurte jeg min sønn da han hvilte hodet i fanget etter maten. 
"Ja, navnet mitt begynne jo med "bra", så eg har det alltid bra!" 
Godt å vite! 


Ungene var ikke like motiverte for å gå tilbake, så en pust i hagen måtte til før vi kjørte hjem.
Merkelig hvordan energien plutselig er der allikevel når føyser og sandkasse dukker opp!



Tusen takk for de gode eplene, de ble til gode eplemuffins!


De som kjenner meg lurer vel på om jeg innerst inne egentlig liker å bake, selv om jeg sier det motsatte, men det er ikke tilfellet.
Jeg ønsker å gå litt ned vekt, og en ting jeg jobber med er å ikke kjøpe snop når jeg er på butikken. 
Når så sutsuget melder seg blir baking et alternativ, for da har jeg jo ikke kjøpt noe!
Dessuten inneholder denne oppskriften epler, havregryn og valnøtter, og de kommer i porsjonsstørrelse.
Med litt Kesam vanilje mager, og litt frukt eller bær, blir jo dette riktig så sunt!
Så til alle selvbedragere der ute, som meg selv, her er oppskriften!


Ingredienser
375 g hvetemel (byttet ut ca 100g med lettkokte havregryn)
1 ss bakepulver
½ ts natron
1 klype muskatnøtt (bruk rivjern)
½ ts kanel
165 g sukker
2 ss vaniljesukker

2 store egg
2,5 dl helmelk
125 g mykt smør, eller lett varmet opp

2 gode epler (kuttes opp i små terninger)
100 g hvit sjokolade (hakket opp i små biter)
50 g valnøtter (hakket opp i små biter)

Til pynt og topping
1 ss melis drysses over ved fin sil
1 eple kuttet opp i små biter, drysses over muffinsene

Slik gjør du
1. Sette ovnen på 180 grader.
2. Miks sammen alle de tørre ingrediensene i en bolle.
3. Hakk opp epler, nøtter og den hvite sjokoladen.
4. Visp eggene lett sammen med melk.
5. Ha så mykt smør, melk og eggene sammen med det tørre og bruk en tresleiv til å røre.
6. Rør til slutt inn eplebiter, nøtter og hvit sjokolade.
7. Fordel blandingen i 8-12 muffinsformer. Husk at deigen kommer til å heve seg en god del.
8. Stek muffinsene nederst i ovnen i ca. 25-35 minutter.
9. La dem avkjøles i formen i minst 10 minutter før du tar dem ut eller skal spise dem.

(Oppskrift fra Adams Matkasse)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar